10
Vistula embankments by the walls of Wawel. Who knows whether this is
not the most tting denition of Wawel. It will only need to be supple-
mented with one, fully indisputable fact, namely that the geographical
coordinates of the Royal Castle on Wawel Hill in Kraków are N50°03’
E19°56’. And as for the rest – meh!
Wawel is amystery. Wawel is an enigma. Yet above all, Wawel is
a myth, or, to be more precise, our national form of the myth that almost
completely fulls its dictionary denition: it is “a tale of deities, demons,
legendary heroes, and supernatural events with the participation of
those endeavouring to explain the primordial questions of being, the
world, life and death, good and evil, and human destiny” (translated
from the PWM Polish dictionary of foreign words). For, beyond any
doubt, above all else Wawel is our answer to the fundamental question
about the order of our Polish world and life within it, the question of the
dierence between good and evil, victory and defeat, happiness and mis-
ery. Wawel is the place that endeavours to explain the meaning of our
collective identity. It is the narrative on the fate and history of anation
that perseveres, even if it is constantly changing. It is amirror in which
we can see ourselves – knowing that it is still and continuously us. For
a myth always functions outside of time, and our fate, our existence, re-
ects that eternity. That is the function Wawel plays, or at least that is
what we believe. It is our national anchor, atreasure that we simply can-
not aord to lose. “To lose Wawel is to lose Poland,” Ihear from the
mouth of another chance passerby in nearby Planty park. But then…
But then, Wawel is also an individual, personal experience, inde-
pendent of the national and patriotic raptures and generalisations.
Sometimes, therefore, Wawel is simply ours, our own. And by that token
it is also mine.
Mine
Deep in the caverns of Wawel Hill, guided by professional cave explorers,
Ireach the distant rocky corridors in search of the chakra. However,
I nd no chakra. Ind myself stuck, enclosed within aconned space,
surrounded by the pervasive mud and persistently dripping water. For
atime, Iam alone there. It is apleasant feeling. Ican hear the pounding
of my heart. Iam in the bowels of Wawel, aplace known only to speleol-
ogists. The everyday Wawel, bustling with busy, ordinary life, lies above
me, while Ilie cramped in this dark place that provokes claustrophobia,
invariable over time and entirely devoid of life. Devoid? No, not exactly:
just above me, in the light of my headlamp, an unassuming spider
covered in stu that looks like mineral wool or candy oss is sliding
down its thin web. Irealise that this spider (eectively, its successive
generations) has always been here. It is the symbol of continuity and
the true master of this place, while the lethal fungus that devours it per-
petually yet rationally, ever mindful of its host, is its eternal companion
and cannot be got rid of. As Iphotograph the spider, Ind it abetting
metaphor: Wawel is life and death in symbiosis, it is the inextricable
clash of survival and transition. This is my Wawel.
by ją jedynie o jeszcze jedną, niepodlegającą dyskusji ani wątpliwoci
informację: otż tę, że wspłrzędne geograczne Zamku Krlewskiego
na Wawelu w Krakowie to N 50°03’ E 19°56’. Za cała reszta… no cż.
Wawel jest tajemnicą. Wawel jest zagadką. Ale przede wszystkim
Wawel jest mitem, a precyzyjniej: naszą narodową gurą mitu, i niemal
całkowicie wypełnia słownikową denicję: jest to „opowie o bogach,
demonach, legendarnych bohaterach, nadnaturalnych wydarzeniach
z udziałem tych postaci, prbująca da wyjanienie odwiecznych zagad-
nie bytu, wiata, życia i mierci, dobra i zła oraz przeznaczenia czło-
wieka” („Słownik Wyrazw Obcych” PWN). Bowiem Wawel, bez wątpie-
nia, jest przede wszystkim naszą odpowiedzią – na podstawowe pytanie
o porządek naszego polskiego wiata i życia w nim, na pytanie o rżnicę
pomiędzy dobrem a złem, zwycięstwem a porażką, szczęciem a nie-
szczęciem. Wawel jest miejscem, ktre prbuje wyjani sens naszej
zbiorowej tożsamoci. Jest opowiecią o losie narodu, ktry trwa, chociaż
ciągle się zmienia. Jest lustrem, w ktrym możemy się przegląda –
w poczuciu, że to ciągle i nadal MY. Mit bowiem istnieje zawsze poza cza-
sem, a nasz los, nasza egzystencja są gurą tej wiecznoci. Wawel spełnia
tę funkcję, a przynajmniej tak nam się wydaje. Jest naszą narodową kot-
wicą, skarbem, ktrego straci niepodobna. „Straci Wawel to straci
Polskę” – słyszę z ust kolejnego przypadkowego przechodnia na Plan-
tach. Ale przecież…
Ale przecież Wawel to także indywidualne, jednostkowe dowiad-
czenie, niezależne od narodowo-patriotycznych uniesie i uoglnie.
Czasami więc Wawel jest po prostu nasz, nasz osobisty. W tym rwnież
– mj.
Mój
Głęboko w czeluciach wawelskiego wzgrza, pod opieką zawodowych
grotołazw, docieram do odległych skalnych korytarzy w poszukiwaniu
czakramu. Czakramu nie odnajduję. Tkwię zamknięty w ciasnej prze-
strzeni, pord wszechogarniającego błota i kapiącej wody. Przez jaki
czas jestem sam – to przyjemne uczucie. Słyszę dudnienie serca. Jestem
we wnętrzach Wawelu, w miejscu znanym tylko badaczom. Nade mną
tętni życiem Wawel, tłumny i codzienny, a ja leżę pokracznie w miejscu
ciemnym, prowokującym klaustrofobię, niezmiennym w czasie i całkiem
pozbawionym życia. Całkiem? Otż nie: tuż nade mną, w wietle czoło-
wej latarki, po cienkiej pajęczynie zsuwa się niewielki pająk poronięty
czym, co przypomina szklaną (lub cukrową) watę. Uwiadamiam sobie,
że ten pająk, a w istocie jego kolejne pokolenia, był tu zawsze. To on jest
symbolem ciągłoci i zarazem gospodarzem tego miejsca, a ten mier-
telny grzyb, ktry go pożera nieustannie, ale racjonalnie i z troską o swo-
jego żywiciela, jest jego wiecznym towarzyszem i pozby się go nie spo-
sb. Fotografując go, pomylałem, że to dobra metafora – Wawel to życie
i mier w symbiozie, to nierozerwalne zwarcie trwania i przemijania.
To jest mj Wawel.